www.centrum-sauny.pl - Centrum Sauny

Sauna fińska – jak korzystać?

Listopad 6th, 2008

Prawie każdy z nas jeśli jeszcze nie korzystał, to na pewno słyszał o saunie. Kojarzymy ten malutki drewniany domek, tak specyficzny dla krajobrazu Finlandii. Sauna bowiem oznacza kąpiel typową dla Finów. To oni wymyślili saunę i od wieków korzystają z jej dobroczynnego wpływu na organizm. Tego typu kąpiel budzi też coraz większe zainteresowanie mieszkańców innych krajów w tym nas Polaków. Nie tylko zainteresowanie, bo tak już jest, że kto raz skorzystał z sauny fińskiej, ten z aprobatą, pełnym zawierzeniem będzie z niej korzystał ponownie. Siła przyciągania sauny jest zadziwiająca, bo cóż takiego jest w małym drewnianym domku lub też w kabinie sauny, iż współczesny człowiek tak chętnie do niej wchodzi by się… spocić? Ktoś odpowie z humorem – bo w saunie można się pocić bez skrępowania, i to też będzie prawda. Sauna zaspokaja naturalne, podstawowe potrzeby współczesnego człowieka – odpręża fizycznie i psychicznie, poprawia nastrój, oczyszcza i odtruwa organizm. Jednym słowem – leczy ciało i duszę.
Ale zanim skorzystamy z dobrodziejstw kąpieli musimy poznać zasady korzystania z sauny i trochę oswoić się z kabiną sauny i jej specyficzną budową. Krótko mówiąc jest to niezbyt duże pomieszczenie ze schodkowo umieszczonymi ławami drewnianymi i piecem, w którym panują wysokie temperatury służące do nagrzewania ciała. I tu miła niespodzianka, bowiem użyte do wyposażenia sauny drewno, nawet rozgrzane do temperatury 110°C nie oparzy nikogo.
Sauna fińska (tzw. sauna sucha) to sauna o niskiej wilgotności powietrza od 5% do 30% i temperaturze od 75°C do 110°C. Głównym zadanie kąpieli w saunie jest naprzemienne nagrzewanie i chłodzenie ciała przy użyciu kontrastowych środków: ogrzewania w gorącym i suchym powietrzu w kabinie sauny oraz chłodzenia zimną wodą, jak również zimnym powietrzem. Przebywamy na przemian w wysokiej i niskiej temperaturze powtarzając cykl (etap, fazy) dwa, trzy razy.
Z sauny należy korzystać zupełnie nago aby możliwić dotarcie do skóry bez żadnych przeszkód ciepłu promieniowanemu z drewnianych powierzchni ścian i sufitu oraz z pieca. Nagość umożliwia również swobodne odparowanie wody z powierzchni skóry. Po umyciu ciała pod natryskiem dokładnie je osuszamy, gdyż sucha skóra sprzyja szybszemu poceniu się pod wpływem gorąca.

Pierwszy etap (faza, cykl) kąpieli
Wchodzimy do kabiny sauny szybko, nie otwierając drzwi do sauny na oścież, by nie powodować strat ciepła w kabinie. W saunie nie zajmujemy od razu najwyższych ławek. Początkowo siadamy lub kładziemy się na najniższej ławce, przyjmujemy zrelaksowaną pozycję, pamiętając o tym, by stopy znajdowały się w tej samej strefie temperatur co reszta ciała. Po kilku minutach możemy przenieść się wyżej. Po około 8-12 minutach, gdy jesteśmy już spoceni i przegrzani polewamy kamienie pieca szklanką wody, warto do niej dodać parę kropli olejku aromatycznego. Jak wierzą Finowie, jest to moment ukazania się duszy sauny – Loeyly. Po kilku mninutach wychodzimy z kabiny, by się ochłodzić. Nie opuszczamy jednak sauny gwałtowanie, lecz robimy to powoli, przyjmując najpierw pozycję pionową, aby krążenie ponownie dostosowało się do tej pozycji, w przeciwnym razie może dojść do zawrotów głowy a nawet omdlenia.

Drugi etap (faza, cykl) kąpieli
Powoli schodzimy z ławek i wychodzimy na zimne powietrze – na tym etapie nasz organizm gwałtownie potrzebuje tlenu. Ważne jest właściwe oddychanie (szybki wydech i głęboki wdech) oraz marsz w tę i z powrotem. Po kilku minutach schładzamy ciało wodą. Najpierw polewamy wodą partie ciała najbardziej oddalone od serca, a więc nogi – od stóp w górę, potem ręce – od dłoni do ramion, a na końcu twarz, kark i tułów. Jeśli nie ma przeciwwskazań, to potem można zanurzyć całe ciało w zimnej wodzie Świetnie służy do tego beczka saunowa. Można hartować ciało naprzemiennym zimnym i ciepłym strumieniem wody. Wycieramy ciało do sucha i jeszcze chwilę pozostajemy w chłodnym pomieszczeniu. Gdy poczujemy, iż stopy robią nam się chłodne, wracamy do sauny i powtarzamy etap nagrzewania i ochładzania. Zaleca się trzykrotne powtórzenie całego cyklu.

Podczas końcowego ochładzania możemy złuszczyć naskórek na ciele szorstką rękawicą i np. solą kuchenną. Po zakończeniu zabiegu odpoczywamy w wygodnej pozycji najlepiej półleżącej i uzupełniamy niedobór płynów w organizmie wodą mineralną lub naturalnymi sokami owocowymi lub warzywnymi.Po upływie pewnego czasu od zakończenia kąpieli w saunie zaczynamy odczuwać zmęczenie. Nie należy się tym martwić, gdyż jest to naturalna reakcja organizmu. Zmęczenie jest tym cenniejsze, że sprzyja dobremu, efektywniejszemu nocnemu wypoczynkowi.

Napisano w Sauny

2 Responses

  1. Filip

    jaka jest temperatura w saunie fińskiej?

  2. admin

    Temperatura w saunie fińskiej może wynosić nawet 120 stopni, ale najczęściej 90-110.

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.